WIDZĘ, REAGUJĘ, TAK NIE POSTĘPUJĘ – SZKOLENIE PROFILAKTYCZNE
W dniach 15-16 listopada 2022 roku uczniowie klas VI, VII i VIII a, b Publicznej Szkoły Podstawowej im. T. Banacha w Siennie wzięli udział w szkoleniu profilaktycznym „Widzę, reaguję, tak nie postępuję” zorganizowanym przez Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego z siedzibą w Warszawie. Szkolenia te są podejmowane w ramach zadania publicznego finansowanego przez Zarząd Województwa Mazowieckiego, ujętego w obszarze „Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym”.
W naszej szkole spotkania z młodzieżą zostały poprowadzone przez panią A. Jelonek – Konaszewską oraz pana K. Konaszewskiego. Celem szkolenia było rozwijanie umiejętności życiowych uczniów, takich jak: krytyczne myślenie, umiejętność odmawiania, podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem, umiejętność komunikowania się; korygowanie błędnych przekonań normatywnych (edukacja normatywna); rozwijanie umiejętności radzenia sobie z przejawami nacisku grupy rówieśniczej oraz przekazywanie wiedzy o zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencjach używania różnych substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy.
Prowadzący przygotowali prezentację tematyczną poruszającą ważne zagadnienia i problemy dotyczące wpływu środków odurzających (papierosów, e – papierosów, alkoholu, narkotyków i dopalaczy) na młodzież. Prezentacja ta zapewniała interaktywną formę tego szkolenia i aktywizowała uczniów do otwartej dyskusji z prowadzącymi.
Nasi uczniowie wykazali się dużą wiedzą na temat różnych środków psychoaktywnych, jak również negatywnych konsekwencji ich używania. Uczestniczyli w zadaniach grupowych, quizach i zabawach integracyjnych, a za swoją aktywność, wiedzę i pomysłowość byli nagradzani, co pozytywnie wpływało na ich motywację do pracy podczas szkolenia.
Szkolenie to mało charakter nieodpłatny i powstało w oparciu o strategię Wszechstronnego Wpływu Społecznego (CSI). Jest uzupełnieniem programu profilaktyki uniwersalnej UNPLUGGED, który był realizowany w naszej szkole w ubiegłym roku szkolnym. Tematyka szkolenia doskonale wpisała się w zagadnienia zawarte w Programie Wychowawczo – Profilaktycznym naszej szkoły.
Psycholog szkolny – Katarzyna Ogórek