MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
„A niechaj narodowie wżdy postronni znają,
iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”
Mikołaj Rej
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO przypada 21 lutego i został ustanowiony przez UNESCO 23 lata temu nie tylko po to, by uczcić nasz język ojczysty, czyli naszą umiłowaną polszczyznę, tylko po to, byśmy wszyscy – na całym świecie – uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych.
Obchody święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję i ochronę. Troska o język ojczysty to również dbałość o historię, tożsamość, to nieustanne tworzenie i interpretowanie słów, za pomocą których opisujemy świat. Na przestrzeni lat zmieniły się realia, sytuacja, życie ludzi. Postęp techniki i nauki spowodował, że coraz więcej pól stało się dostępnych dla człowieka, ale także i zamknęło się przed nim. Bogactwo i nieograniczony potencjał języka jeszcze mocniej akcentuje odpowiedzialność użytkowników za to, jakim językiem mówią, a piękny język to wyrafinowane wypowiedzi, piękna poezja, proza, nasza kultura.
Zrozumienie człowieka i zjawisk zachodzących w otaczającej nas przestrzeni dokonuje się właśnie przy użyciu i za pomocą języka. Poznanie kultury własnego narodu to poznanie języka swojego narodu.. Język ma siłę sprawczą, moc kreacyjną. Używając prostych, podstawowych słów i zwrotów dziękuję, proszę, przepraszam, cieszę się, że egzamin dobrze ci poszedł budujemy pozytywne relacje między ludźmi. Język jest naszym wspólnym dobrem. Pozwala interpretować rzeczywistość, tłumaczyć zawiłości natury, człowieka i całego świata.
21 lutego w naszej szkole Samorząd Uczniowski we współpracy z biblioteką zainicjował szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Na korytarzu pojawiła się gazetka informacyjna o historii i znaczeniu tego dnia dla każdego z nas. Przypomniane zostały piękne cytaty znanych pisarzy i poetów. Uczniowie mieli możliwość zwrócenia szczególnej uwagi na najczęściej popełniane błędy językowe w mowie i piśmie. Podczas zajęć świetlicowych, dzieci klas młodszych uczestniczyły w zabawach językowych, w których dużym powodzeniem cieszyły się łamańce językowe – wierszyki przepełnione trudnymi do wyartykułowania słowami. Uczniowie klasy VI podczas zajęć z wychowawcą, rozwiązywali krzyżówki z wykorzystaniem często stosowanych przez pokolenie dziadków i pradziadków związków frazeologicznych, a niekoniecznie znanych i rozumianych przez nasze dzieci. Były też zagadki i ciekawostki językowe oraz interesujące opowieści o języku polskim podczas spotkań z uczniami – miłośnikami szkolnej biblioteki.
Mamy nadzieję, że uczniowie choć w niewielkim stopniu uświadomili sobie, że język polski jest naszym dobrem i skarbem narodowym, o który wszyscy powinniśmy dbać.
„Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem (…)
Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”
J.Iwaszkiewicz
D. Herman, R. Wosiek